ΑΔΙΔΑΚΤΟ
ΚΕΙΜΕΝΟ (Πλάτωνος Γοργίας 488Α)
Ο Γοργίας είναι πλατωνικός διάλογος, που προκάλεσε τέτοια
εντύπωση στην εποχή του, ώστε έλεγαν πως ένας Κορίνθιος γεωργός, που το
διάβασε, άφησε τα υπάρχοντά του και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα για να γίνει
μαθητής του Πλάτωνα. Ο διάλογος φέρει τον υπότιτλο Περί ρητορικής
ανατρεπτικός γιατί ο Πλάτων απέβλεπε με αυτόν στην ανασκευή των αντιλήψεων του Γοργία του Λεοντίνου περί ρητορικής
Πάντων δὲ καλλίστη ἐστὶν ἡ σκέψις,
ὦ Καλλίκλεις,
περὶ τούτων ὧν σὺ δή μοι ἐπετίμησας,
ποῖόν τινα χρὴ εἶναι τὸν ἄνδρα καὶ τί ἐπιτηδεύειν καὶ μέχρι τοῦ,
καὶ πρεσβύτερον καὶ νεώτερον ὄντα˙
ἐγὼ γὰρ εἴ τι μὴ ὀρθῶς πράττω κατὰ τὸν βίον τὸν ἐμαυτοῦ,
εὖ ἴσθι τοῦτο ὅτι οὐχ ἑκὼν ἐξαμαρτάνω ἀλλʹ
ἀμαθίᾳ τῇ ἐμῇ˙
σὺ οὖν,
ὥσπερ ἤρξω νουθετεῖν με,
μὴ ἀποστῇς,
ἀλλʹ
ἱκανῶς μοι ἔνδειξαι τί ἐστιν τοῦτο ὃ ἐπιτηδευτέον μοι,
καὶ τίνα τρόπον κτησαίμην ἂν αὐτό,
καὶ ἐάν με λάβῃς νῦν μέν σοι ὁμολογήσαντα,
ἐν δὲ τῷ ὑστέρῳ χρόνῳ μὴ ταὐτὰ πράττοντα ἅπερ ὡμολόγησα,
πάνυ με ἡγοῦ βλᾶκα εἶναι καὶ μηκέτι ποτέ με νουθετήσῃς ὕστερον,
ὡς μηδενὸς ἄξιον ὄντα.
1. Να γραφεί η μετάφραση
του παραπάνω κειμένου.
2. Να γράψετε τους ζητούμενους
τύπους για καθεμιά από τις παρα‐
κάτω λέξεις του κειμένου:
α. καλλίστη: τη γενική του ενικού αριθμού του
συγκριτικού βαθμού
του αρσενικού γένους.β.
ἡ σκέψις:
την κλητική του ενικού αριθμού γ. ἑκὼν: τη γενική του
πληθυντικού αριθμού του θηλυκού γένους.δ.
βλᾶκα:
τη δοτική του πληθυντικού αριθμού.ε.
ἄξιον:
τον υπερθετικό βαθμό του επιρρήματος
3. Να γράψετε τους ζητούμενους
τύπους για καθεμιά από τις παρα‐
κάτω λέξεις του κειμένου:
α. ἐπετίμησας: το τρίτο ενικό πρόσωπο της προστακτικής
του ενε‐
στώτα της αντίθετης φωνής β. πράττω: το απαρέμφατο του παρακειμένου
της ίδια φωνής
γ. ἴσθι: το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο της
οριστικής του παρατατικού. δ. ἤρξω: το ίδιο
πρόσωπο στην ευκτική του ίδιου χρόνου και της ίδιας φωνής.ε. ἡγοῦ: το δεύτερο ενικό της οριστικής
του ενεστώτα της ίδιας φωνής
4. Να προσδιορίσετε τη
συντακτική θέση των παρακάτω λέξεων του κειμένου. Να αναφέρετε και τον όρο που
προσδιορίζουν: μοι, τινα, τὸν ἐμαυτοῦ, ἑκών, νουθετεῖν, πράττοντα.
5. Να εντοπιστεί στο κείμενο
το σημείο ή τα σημεία στα οποία εντοπίζεται το φαινόμενο της έλξης του
αναφορικού και να γραφεί (ή γραφούν) η πρόταση (ή οι προτάσεις) χωρίς την έλξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου